مضرات شوینده های شیمایی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تاثیر شوینده های شیمیایی بر محیط زیست

 

در واقع شوینده‌ها به دلیل ساختار ویژه مولکولی خود دارای ویژگی‌های خاصی هستند که همین ویژگی‌ها باعث خاصیت شویندگی‌ آنها می شود.این مواد از یک سو چربی را در خود حل می‌کنند و از سوی دیگر، خود در آب حل می‌شوند. به این ترتیب، با عمل شستشو، ترکیبات مواد شوینده که بخش عمده آنها کربن، گوگرد و نیتروژن است،‌ به صورت محلول وارد‌ آب می‏شوند و این آب دیگر دارای خواص قبلی خود نیست.

  • در بسیاری از مناطق، از منابع آب زیرزمینی برای شرب استفاده می‌شود. ازت و ترکیبات نیتروژن در درازمدت باعث بروز سرطان‌های گوناگون در انسان می‌شود. به علاوه این مواد در کوتاه‌مدت هم موجب مسمومیت‌های مختلف می‌شوند.
  • وجود ترکیبات نیتروژن به میزان بالا در آب حتی در کودکان به مرگ منجر می‌شود. این نوع مسمومیت به دلیل بروز رنگ کبود در پوست به “نشانگان مرگ آبی” موسوم است.
  • ترکیباتی که از طریق شوینده‌ها وارد منابع آب زیرزمینی می‌شوند، به طور غیرمستقیم هم بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارند. وجود برخی ترکیبات کربنی در این آب‌ها باعث ازدیاد گونه‌های علف‌های هرز در زمین‌های زراعی می‌شود.
  • از موارد دیگر در این مورد می‌توان به افزایش میزان گوگرد و ازت در محصولات کشاورزی اشاره کرد که کیفیت این محصولات را کاهش می‌دهد. وجود این مواد در محصولات کشاورزی باعث آسیب به انسان می‌شود. به علاوه یکی از فاکتورهای مورد ارزیابی کشورهای مختلف در واردات محصولات کشاورزی، میزان ازت و گوگرد در محصولات است و این مساله باعث زیان‌های اقتصادی نیز می‌شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

تاثیر شوینده های شیمیایی بر انسان

مضررات شوینده های شیمایی

بسیاری از افراد به ویژه بانوان بدون توجه به عواقب استفاده مکرر از مواد شوینده، از نوع بسیار قوی این مواد استفاده می کنند. در صورت استفاده مکرر از این شوینده ها پوست دچار چروک و خشکی و در نهایت پیری زودرس می شود. مواد شوینده به دلیل بخارهایی که از خود متصاعد می کنند، می توانند گوش، حلق و بینی افراد را درگیر کنند و باعث التهاب مخاط و یا سوختگی های شدید شوند

 

 

 

  • عوارض پوستی(اگزما): شوینده‌ها به دلیل اینکه باید بسیاری از مواد موجود در آلاینده‌ها را پاک کنند لازم است اسیدیته بالا داشته و قلیایی باشند که این برای پوست مضر و نامناسب است.در شوینده‌های پوست (مثل صابون) از اسیدیته‌های حدود ۵ تا ۵/۵ استفاده می‌شود. این میزان قلیایی بودن برای شوینده‌هایی که مصرف پوستی ندارند بالاتر و حدود ۶ است که برای پوست بسیار مضر است.اگزما واکنش آلرژیک و حساسیتی در پوست است که باعث خارش، خشکی، پوسته‌ریزی و نقاط قرمزرنگ در پوست می‌شود.یکی از عوامل اصلی اگزما در خانم‌های خانه‌ تماس با مواد شوینده است که نوعی از اگزمای پوستی به نام اگزمای دست خانم‌های خانه را به‌خود اختصاص داده و در اثر تماس با خیلی از پاک‌کننده‌ها، صابون‌ها و لکه‌برها رخ می‌دهد.
  • عوارض تنفسی: استنشاق گاز کلر گاهی باعث بروز علایم خفیفی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم و سوزش مخاط تنفسی می‌شود و گاهی هم شرایط اورژانسی برای فرد پیش می‌آورد و درمان جدی لازم است.علاوه بر تمام این‌ها باز هم باید تأکید کنم موادی که وارد سیستم تنفسی می‌شوند، به چند طریق بیماری‌ را تحمیل می ‌کنند؛ ‌طوری که به‌طور مستقیم، مواد اسیدی منجر به سوختن مخاط می ‌شوند، بعضی از این مواد هم منجر به التهاب در ریه می‌شوند که این التهاب فرد را مبتلا به برونشیت و بیماری‌های التهابی می‌کند. حتی بعضی از این مواد میزان التهابی که ایجاد می‌ کنند، آنقدر شدید است که حالات اورژانس و فوریت به وجود می‌آورند. برخی واکنش‌های التهابی نیز سیرشان خیلی مزمن است و حتی در شروع ممکن است هیچ علامتی در بیمار ایجاد نکنند، اما بعد از ۱۰تا ۱۵ سال کم کم آثار خود را نشان می ‌دهند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_text_separator title=”شوینده های گیاهی چیست”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]شوینده های گیاهی نسل جدید شوینده هایی هستند که برپایه فناوری نانو شکل گرفته اند که برخلاف شوینده های شیمایی بر اساس گیاهان ساخته شده اند. شاید نام گیاهی این دید گاه را بوجود بیاورد که ممکن است این شوینده های قدرت و پاک کنندی شوینده های شیمایی را ندارند ، در حالی که یک دیدگاه اشتباست و کاملا برعکس میباشد. زیرا این محصولات با استفاده از تکنولوژی نانو فراوری گردیده اند و تاثیری به مراتب بیشتر از محصولات شیمیای مشابه دارند.

در ادامه به بررسی این محصولات نانو گیاهی میپردازیم

 

  • مواد اولیه:

    بر خلاف تمامی شوینده های موجود مواد اولیه و ترکیبات بکار رفته در محصولات مهرتاش تماما از عناصر گیاهی و مواد طبیعی می باشد.روغن کرچک،صمغ بنه،جوهر سیب،اسانس مجاز بهداشتی و آب سختی گیری شده از جمله ترکیبات استفاده شده در محصولات می باشد نه مواد شیمیایی شامل ترکیبات اسیدی و بازی

  • نوع شویندگی:

    شوینده های شیمیایی زمانی که با سطح کثیف مورد نظرکه آن می تواند ،از سرامیک تا پارچه و شیرالات و گاز و … باشد برخورد می کنند علاوه بر از بین بردن جرم و کثیفی به خود آن سطح بسته به میزان قوی بودن آن شوینده یا دترجنت نیز آسیب وارد می کنند و همراه با تمییزی لایه برداری سطوح را نیز انجام می دهند ولی در مقابل شوینده های مهرتاش بدلیل دارا بودن PH خنثی و ماهیت گیاهی خود فقط عمل شویندگی و از بین بردن جرمها و کثیفیها را انجام می دهند و کوچکترین اسیبی به سطح موردنظر وارد نمیکنند.

  • میزان ایجاد حساسیت:

    شوینده های مهرتاش بدلیل استفاده از مواد طبیعی و گیاهی ۱۰۰ درصد ضد حساسیت می باشند که این میزان در هیچ برندی دیگر در شوینده های موجود در بازار وجود ندارد.

  • طریقه مصرف:

    در اکثر شوینده ها هنگام استفاده شما با هشدارهایی در پشت بسته بندی محصول روبرو می شوید مانند :در هنگام استفاده از دستکش استفاده شود – از مخلوط کردن این شوینده با شوینده های دیگر حتما اجتناب شود – درمکانی که شوینده استفاده می شود از تهویه هوای مناسبی استفاده شود – از دسترس کودکان دور نگهداشته شود ولی در مقابل طریقه استفاده محصولات مهرتاش بطور مثال در جرمگیر نازل اسپری را چرخانده سپس روی سطح مورد نظر اسپری کنید و با پارچه تمییز و خشک پاک کنید نه هشداری و نه اعلام خطری که نیاز باشد به آن توجه کرد.متاسفانه هر چند وقت یکبار در صفحه حوادث روزنامه ها شاهد مسمویتهای شدید خانومها به دلیل استنشاق گاز کلر که حتی به خفگی و مرگ آنها نیز می انجامد و همچنین خورده شدن شوینده های شیمیایی توسط کودکان و سوختگی دستگاه گوارش آنها که عوارض بسیار شدیدی دارند می باشیم.ولی شما با استفاده از شوینده های گیاهی مهرتاش با خیالی آسوده می توانید به نظافت خانه بپردازید.

  • کف کنترل شده:

    محصولات مهرتاش بدلیل دارا بودن کف کنترل شده به مقدار آب کمتری جهت شستشو نیاز دارند.

  • خاصیت ضد عفونی کنندگی:

    در تمامی شوینده های موجود برای این منظور از ماده های اضافه درون محصول مانند الکل استفاده می شود و یا بدلیل میزان بالای اسیدیته خود محصول دارای این خاصیت می شود ولی محصولات مهرتاش همراه با ترکیبات کاملا گیاهی از این منظور بهره می برند.تاییدیه آنتی باکتریال انستیتو پاستور را در سمت راست مشاهده می فرمایید.

  • تکنولوژی بکار رفته:

    استفاده از تکنولوژیهای نویی همچون نانو فناوری

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]